Heb ik een vitamine D-tekort?

De herfst is zojuist van start gegaan en veel mensen krijgen dan te maken met een tekort aan vitamine D.
Een gebrek aan vitamine D, bekend als de zonnevitamine, komt in alle lagen van de bevolking voor.
Onze belangrijkste bron van vitamine D is de aanmaak in de huid onder invloed van UVB uit zonlicht. Helaas is de zonkracht in Nederland maar enkele maanden sterk genoeg hiervoor. Dit maakt dat we alleen in de zomermaanden voldoende vitamine D3 kunnen aanmaken.
Verder kan vitamine D in geringe mate uit natuurlijke voedingsmiddelen worden gehaald. Denk hierbij aan paddenstoelen, vette vis (zalm, haring, makreel, sardines), eieren, zuivelproducten (ook biologische geitenkaas), levertraan (weinig vit D en vaak veel toxines). Nu met de herfst en winter voor de deur, gebeurt het dat veel mensen juist dan een (te) lage D3-waarde hebben.

Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine en werkt samen met andere in vet oplosbare vitamins A, K en E. Het is dus goed om ook de andere vitamines voldoende binnen te krijgen.
Zonder extra bronnen als bijvoorbeeld het gebruik van supplementen ontstaat er een te lage winterspiegel. Dit kan grote gevolgen hebben voor de gezondheid.

Een tekort aan vitamine D vinden we vooral bij volwassenen boven de 50 jaar. Verschillende factoren spelen een rol zoals het onvoldoende bloot stellen aan zonlicht, vermindering van de omzetting van vitamine D via de huid, verminderde opname via de darm, verminderde inname, chronische nierziekte en een verminderd metabolisme om vitamine D te activeren.
De bekendste functie van vitamine D is dat het de opname van calcium uit de darm verbetert met een positief effect op onze botten. Daarnaast reguleert vitamine D ons immuunsysteem en draagt op deze manier bij tot de normale werking van dit systeem. De gezondheidsraad adviseert senioren en mensen met een donkere huidskleur extra vitamine D te gebruiken ter versterking van de botten. Vooral een oudere huid maakt minder vitamine D aan en is een goede vitamine D-status essentieel voor behoud van spierkracht. En vitamine D speelt een rol bij een goede spierfunctie. Dit geldt ook voor de hartspier; een tekort aan vitamine D is gerelateerd aan het optreden van hartfalen.

De bekendste klachten bij een vitamine D-tekort zijn: botvervormingen, botontkalking, botverweking, vertraagde of vervormde tandgroei en spierzwakte. Meestal treden er eerst vage klachten op waardoor een tekort lastig te herkennen is. Een kortdurend, lichte vorm van een vitamine D-tekort kan zorgen voor oververmoeidheid, lusteloosheid, spierpijn en/of spierkramp. Daarnaast is vitamine D nodig bij de productie van serotonine, het feel-good stofje. Veel mensen die depressief zijn hebben een tekort aan serotonine
Uiteraard zijn er manieren om achter je vitamine D-status te komen: bloedonderzoek via een huisarts of zelf via een simpele vingerprik.

Zelf kies ik het liefst voor supplementen zonder synthetische additieven. Wil jij weten wat hier de mogelijkheden voor zijn, zie de informatie bij het onderdeel supplementen op deze website. Bij vragen, van harte welkom!

bronnen: Gezondheidsraad: evaluatie van de voedingsnormen voor vitamine D. Den Haag, publicatienr. 2012/15 – Ned.Tijdschrift Geneeskd.: https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuw-licht-op-vitamine-d/volledig