Nuchter bewegen houdt in dat je matig intensief gaat bewegen op een lege maag.
Matig intensief bewegen laat je sneller ademen, je hart slaat sneller, je bent niet buiten adem en je kunt nog gewoon praten. Bijvoorbeeld wandelen, fietsen, zwemmen, zwaardere huishoudelijke klussen, en in de tuin werken.

Voelt dat voor jou als onbegonnen werk?
Word je duizelig, misselijk of slap als je niet binnen een uur na het opstaan iets eet?

Als dit je bekend voorkomt, heb je mogelijk een verminderde metabole flexibiliteit. Dat wil zeggen: de omschakeling van glucoseverbranding naar vetverbranding werkt niet meer optimaal.
Dit heeft vaak gevolgen voor je energie, gewicht, stemming, productiviteit en algehele gezondheid.

Nuchter bewegen stimuleert de aanmaak van meer energiecentrales
Zowel door vasten als door beweging worden er meer mitochondriën in de spieren aangemaakt.
Dit zijn energiecentrales in de cellen van je lichaam en verantwoordelijk voor de aanmaak van energie uit koolhydraten en vetten.
Door te bewegen vóór je ontbijt combineer je de krachten van vasten en bewegen.

Van oorsprong zijn we goede vetverbranders, maar door vaak een te hoge maaltijdfrequentie (6 keer per dag eten) en overconsumptie van bewerkte koolhydraten zijn veel mensen het verbranden van vetten verleerd.
Zij zijn afhankelijk geworden van snelle energie uit koolhydraten, terwijl zij vaak ruim voldoende duurzame energie hebben opgeslagen in de vorm van vet.

Vetverbranden is net zoals het leren van een taal. Je kunt het, maar als je de taal een lange periode niet spreekt verleer je het. Je pakt het wel snel weer op wanneer je de taal weer gaat spreken. Zo is het ook met het verbranden van vet.
Zodra jij je lichaam dwingt om vetten te verbranden, ben je na verloop van tijd ook weer goed in staat om energie te produceren uit vetten.
Dit levert veel meer energie op dan uit koolhydraten. Deze energie (ATP) uit vetzuren is 100-150 ATP ten opzichte van energie uit koolhydraten max. 36 ATP.

Het nuchter bewegen dwingt je lichaam om vetten te verbranden. Eerst maak je je suikervoorraden (glycogeen) op. Daarna stapt je lichaam over op het verbranden van vetmassa.
Dit kan alleen als je weinig insuline in je bloed hebt want hoge insulinewaarden blokkeren de vet verbrandingscapaciteit van het lichaam.
In de ochtend, voordat je ontbijt, is je insulinewaarde laag. Dat maakt dit moment het beste moment om te bewegen.

Bloedsuikerspiegel
Dit moment van nuchter bewegen is tevens dus een snelle en effectieve manier om je insulinegevoeligheid te verbeteren. Beweging zorgt er voor dat je cellen suiker kunnen opnemen zonder dat daar insuline voor nodig is.
Dit effect kan wel 16 uur aanhouden. Uiteindelijk leidt dit tot lagere insulinewaarden gedurende de dag en een betere insulinegevoeligheid.

Dit betekent dat je cellen de bloedsuiker beter kunnen opnemen en dat je dus meer energie hebt. Doordat je gevoeliger voor insuline wordt, heb je maar weinig insuline nodig om je bloedsuiker in balans te houden. En door de lage insulinewaarden gedurende de dag is je lichaam ook beter in staat om vetmassa te verbranden.
Insuline is namelijk een opslaghormoon en zorgt voor vetopslag. Tegelijkertijd blokkeert het de vetafbraak.
Bij lage insulinewaarden wordt er dus nauwelijks vet opgeslagen een heeft je lichaam de mogelijkheid om vetmassa af te breken. Dit levert veel energie op.

Betere energieverdeling
Door spierinspanning worden anti-ontstekingsstoffen aangemaakt. Zowel vasten als bewegen werken ontstekingsremmend. Nuchter bewegen is dus een krachtige combinatie voor het remmen van (laaggradige) ontstekingen.
Waarom dit zo enorm belangrijk is, vertel ik je in een ander blog over (laaggradige) ontstekingen.
Zij zijn de basis van een rij aan chronische aandoeningen en ziekten.

Moet ik toch niet eerst eten om energie te krijgen voor het bewegen?
Als mens hebben we een enorme capaciteit om energie op te kunnen slaan in het vetweefsel, de spieren en de lever. Een lege maag is niet hetzelfde als een lege motor, dus een lege energievoorraad.

Gedurende de avond en nacht wordt je avondmaaltijd verteerd. De energie die je uit deze maaltijd haalt sla je voor een groot deel op in je vetweefsel en in de glycogeenvoorraden in de spieren en lever.
Er is dus voldoende energie aanwezig om ’s morgens op een lege maag te kunnen bewegen.

Sterker nog, de mens heeft dit gedurende het grootste deel van haar bestaan moeten doen. Er was geen supermarkt of koelkast, dus men moest eerst jagen, vissen en verzamelen. Daarna kon men pas eten. Energieverbruik ging altijd vooraf aan energie-inname. Je lichaam is hierop aangepast.
Nu doen we precies het tegenovergestelde: eerst eten en daarna pas bewegen.
Onze genen snappen er geen bal van en op de lange termijn leidt dit tot een overactief immuunsysteem, vermoeidheid en klachten.

En nu….
Ga vanaf morgen eerst bewegen vóórdat je aan je ontbijt begint.
Wandel een stuk, ga tien keer de trap op en af, doe tien push-ups of leen de hond van de buren 🙂