Thuiswerken, het blijft voorlopig de norm.
Hoe gaat het jou af? Voel je het aan je lichaam?
Misschien heb je geen bureaustoel thuis en werk je aan de keuken- of eettafel. Dat kan zijn tol eisen. Vooral wanneer je op een laptop werkt, heb je al snel de neiging een gebogen houding aan te nemen.
We geven je graag wat tips om klachten te voorkomen en optimale prestaties neer te zetten!

1. Het kan moeilijk zijn om werk en privé te scheiden

Je werkt te lang door, je kunt je werk niet loslaten of alles loopt door elkaar.
Zorg voor een fysieke werkplek, jouw eigen home office, zodat je toch een scheidingslijn cre√ęert.
Daarnaast kun je bijvoorbeeld in blokken werken. Ken je de Pomodoro techniek? Je werkt 25 minuten gefocust aan één taak, neemt daarna even rust. Deze time management klassieker bespaart tijd en bezorgt beter werk!

2. Zorg voor een goede positie ten opzichte van jouw computer of laptop

Idealiter kijk je met jouw ogen recht naar het midden van je scherm, dus verhoog deze indien nodig. Werk je op een laptop? Zorg dan voor een los toetsenbord en een losse muis, en zet de laptop op een verhoging. Dus gebruik boeken of dozen wanneer je geen standaard hebt. Het werkt het fijnst met jouw benen en armen in een hoek van 90 graden met een rechte rug en ontspannen schouders. Zo kun je het goed volhouden zonder druk op nek of schouders.

3. Ga elk half uur even staan of strekken

Loop een rondje door het huis, pak iets te drinken of geef je hond een aai. Of voor de pro; doe een paar squads.
Stel een wekker in als reminder.
Na 40 minuten stilzitten verslechteren namelijk alle (!) lichaamsfuncties in je lijf. De glucose-opname daalt drastisch en zo ook je metabolisme, wat de snelheid bepaalt waarmee je calorie√ęn verbrandt.¬†Kun je ook af en toe staand werken? Dat is helemaal ideaal. Want je hart pompt bij staand werken 10x zoveel bloed rond in je lichaam. Dit houd je scherper.

4. Doe aan het einde van je werkdag een aantal oefeningen

Beweeg je hoofd naar links en rechts, boven en beneden.
Draai je schouders naar voren en achteren en zwaai met je armen.
Uiteraard is het ook belangrijk te blijven bewegen/sporten.

5. Zorg voor genoeg licht

Doe de gordijnen en andere raambekleding open. Op een bewolkte dag kun je gebruik maken van een bureaulamp.
Zo voorkom je oververmoeide ogen. Op een zonnige dag is het verleidelijk om in de tuin of op het balkon te zitten, maar zoek dan wel een schaduwplekje op, zodat je niet hoeft te knijpen met je ogen.
Tip: maak gebruik van een speciale computerbril met blauw licht filter.

6. Zorg voor een opgeruimde home office

Ruim rondslingerende spullen en rommel op zodat deze jou niet kunnen afleiden.
Zorg er ook voor dat je niet wordt afgeleid door huisgenoten of kinderen (dit laatste is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan). Maak duidelijke afspraken. Een opgeruimde werkplek zorgt voor betere prestaties. Je kan namelijk beter functioneren in een schone en opgeruimde omgeving.

7. Voorkom hangen

Het is verleidelijk om onderuitgezakt in bed of op de bank te werken met je laptop op je schoot.
De afwisseling kan fijn zijn, maar te lang in deze houding brengt jouw lichaam niet veel goeds.

8. Eet en drink voldoende

Zet een grote fles water naast je en en zorg dat je niet achter je scherm gaat eten. Ook dit is een valkuil,
Bereid jezelf een heerlijke en voedzame maaltijd en ga even apart zitten om dit met aandacht op te eten.
Maak regelmatig een kopje koffie of thee voor jezelf, gelijk een reden om even op te staan en te lopen.

bron: cvitality.beyuna.eu/articles/tips-voor-je-werkhouding-en-welzijn